Blinden en onderwijs

Het onderwijs aan blinde leerlingen in Ethiopiƫ is op geen enkele manier te vergelijken met dat in Nederland. Docenten zijn niet opgeleid om deze jongeren te helpen, er wordt geen braille aangeleerd, er zijn geen voorzieningen zoals boeken in braille, laat staan digitale informatie.
Het onderwijs aan blinden in Lalibela is al vijftien jaar een speerpunt van onze stichting. Daar worden nu de eerste concrete vruchten van geplukt. Deze zomer studeerden onze eerste twee blinde studenten af aan de universiteit, zoals u hieronder kunt lezen.
In augustus 2018 ging onze vrijwilliger en onderwijsexpert Teshome Asefa uit Addis voor ons op werkbezoek naar Lalibela. Hij ontmoette er onze acht universiteitsstudenten en voorzag ze van adviezen voor het komend studiejaar. Ook ging hij in gesprek met de scholen en de Blind Association om te bespreken hoe de begeleiding van blinde leerlingen op de lokale scholen beter kan worden gefaciliteerd.

Teshome Asefa