Stichting Lalibela wint wedstrijd Hogeschool Leiden

Stichting Lalibela werd onlangs verrast met een ruime gift van de Hogeschool Leiden (HSL). Het betreft de winst van de jaarlijkse wedstrijd voor het personeel. Het bestuur van de HSL doneert voor ieder deelnemend team een bedrag van 50 euro. Het totaalbedrag wordt vervolgens aan een of meer goede doelen geschonken, waarbij de doelen gekozen worden door het winnende team.

Dit jaar deden 72 teams mee. ‘Team Schotland’ won, waardoor de 3699 euro naar Stichting Lalibela gaan. Het team wilde namelijk dat de bijdrage aan het goede doel een plons te weeg zou brengen in plaats van een druppeltje. Daarom werd gekozen voor een relatief kleine stichting waar geen geld blijft hangen aan personeelskosten, maar waar alles door vrijwilligers wordt gerund.

Stichting Lalibela zet het geld bovendien erg breed in. Voor sociale projecten, micro-kredieten, blinde studenten en andere initiatieven in de strijd tegen armoede in het Ethiopische stadje Lalibela. De gift uit Leiden komt geheel ten goede aan de tien blinde universitaire studenten onder de hoede van de stichting. Zij krijgen als aanvulling op hun karige overheidsbeurs een maandelijkse bijdrage, aan het begin van hun studie een laptop met spraakprogrammatuur waarmee zonder welke het studeren onmogelijk zou zijn, en begeleiding van een lokale vrijwilliger.

De cheque werd aan Stichting Lalibela overhandigd door het winnende team in aanwezigheid van de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van het College van Bestuur van de HSL. Bestuursleden Jos van den Brink en Eric Maes (midden) namen in Leiden de cheque voor Stichting Lalibela in ontvangst.