Partners

In het stadje Lalibela zijn meerdere organisaties actief. Met twee van hen hebben we inmiddels enkele jaren een goede samenwerking opgebouwd.

Peer streetDe Belgische gemeente Peer heeft een jumilage (stedenband) met Lalibela. Zij kunnen regelmatig met meerdere mensen (ambtenaren) Lalibela bezoeken en zo hun projecten op gemeentelijk niveau managen. Peer werkt ook samen met het plaatselijke ziekenhuis in Lalibea; in 2014 hebben zij een ziekenauto geschonken, zodat bijv. zwangere vrouwen tijdiger in het ziekenhuis van Lalibela of van een dichtbijzijnde stad kunnen worden gebracht. De door onze stichting opgezette SpiritRun en de activiteiten van het Circus worden door Peer mede ondersteund.

teshome

Dr. Teshome Assefa is onze steun en toeverlaat uit Addis; als adjunct directeur van een grote reguliere school in Addis Abeba (German Church School) heeft hij grote ervaring opgedaan in het opleidingen van jongeren met een (visuele) handicap. Het onderwijs in braille en aangepast schrift bevindt zich op deze school op een hoog niveau. Teshome is vanaf 2008 betrokken bij de activiteiten in het blindenonderwijs in Lalibela; in 2014 heeft hij Nederland bezocht.

Voor het sociale project werken sinds kort samen met Beza.

In November 2017 zijn we samen met BEZA in Lalibela een onderzoek gestart naar de haalbaarheid van een zogenaamde ‘ Social Enterprise’ .Het plan is om werkgelegenheid te creëren voor mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt. Dit zijn de mensen uit de BEZA organisatie die allemaal met HIV leven en de doelgroep van Stiching Lalibela. We zijn in overleg met de lokale overheid om een productielocatie te realiseren voor het maken van producten die aan toeristen en de lokale bevolking verkocht kunnen gaan worden in een eigen winkeltje. Het contract is nu getekend. Op korte termijn hopen we met de bouw te kunnen gaan beginnen.The BEZA crew in Lalibela