Gehandicapten

braillelezen

In Lalibela wonen veel mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Het betreft niet alleen veel aangeboren handicaps, maar ook mensen die door de slechte medische hulpverlening gehandicapt zijn geworden. Zo zijn er opmerkelijk veel blinden en mensen met HIV. Stichting Lalibela heeft de hulp aan gehandicapten tot een van haar speerpunten gemaakt. Doel is niet alleen ondersteuning in hun dagelijkse strijd om te overleven, maar ook het volledig integreren van gehandicapten in de samenleving en het bieden van kansen op educatie en economische zelfstandigheid. We rekenen de onderstaande sociale en educatieve taken tot onze doelstelling:

• De sociale en medische ondersteuning van een aantal kinderen (blind, doof, epileptisch en met andere handicaps) en hun families.
  • Gehandicapte kinderen gingen voorheen niet naar school, maar nu ontvangen al onze kinderen een of andere vorm van educatie.
  • Waar mogelijk ondersteunt de stichting de blinden en de scholen met vaak dure hulpmiddelen als voicerecorders, reglettes, taststokken en braillepapier.
  • Een aantal (oudere) vrouwen met HIV ontvangt iedere week van onze lokale vrijwilliger een portie verse groenten, melk en eieren.