Samenwerking met Beza

Twee kunnen meer dan één. Onze stichting koestert al lang een droom om daadwerkelijk economische activiteiten te ontplooien in Lalibela, zodat onze doelgroep minder afhankelijk wordt van onze steun. In BEZA Foundation hebben we een partner gevonden met hetzelfde doel voor ogen.
Voor ons plan om een soort sociale werkplaats op te zetten kreeg de Stichting Lalibela begin dit jaar een substantiële financiële bijdrage van Boeken Steunen Mensen. Doel hiervan is de financiële onafhankelijkheid van onze doelgroep te bevorderen.

BEZA
In onze zoektocht naar een kerngroep van lokale vrijwilligers die de coördinatie op zich kan nemen, kwamen we in aanraking met stichting BEZA in Amsterdam. Zij ondersteunen sinds 2015 de BEZA Foundation in Lalibela en hebben daarbij hetzelfde doel voor ogen als onze stichting. BEZA Foundation werkt met een lokaal team van 32 vrijwilligers die een groep van 1000 HIV-patiënten ondersteunt met zorg, onderwijs en hulp bij het opzetten van lokale activiteiten die de zelfstandigheid en eigenwaarde van de doelgroep bevorderen.
Hiervoor maken zij gebruik van een klein gebouw dat echter niet centraal gelegen is en niet geschikt voor expansie van de activiteiten. Het lag voor de hand om te onderzoeken of onze beide organisaties elkaar kunnen aanvullen in het realiseren van die overlappende doelstellingen.

Een goede uitvalsbasis
Aangezien zowel onze stichting als BEZA op zoek zijn naar een goede uitvalsbasis voor werkgenererende activiteiten  in het centrum van Lalibela en de doelgroepen van beide organisaties deels overlappen, zien we een basis voor samenwerking:

• Beza heeft ter plaatse een hardwerkende groep vrijwilligers, onder leiding van een goede lokale coördinator. Tevens worden er al enkele activiteiten uitgevoerd die middelen voor de doelgroep genereren.
  • Stichting Lalibela heeft een lokaal netwerk, bijna 20 jaar ervaring in de regio en middelen om het opzetten van een lokale uitvalsbasis te kunnen ondersteunen.

Overleg in Lalibela
Nu we de basis voor een gezamenlijk businessplan hebben uitgewerkt, is het moment daar om ter plekke te overleggen over de vervolgstappen. Eind november is ons bestuurslid Desiree Oude Groeniger naar Lalibela geweest om te toetsen of de plannen uitvoerbaar zijn, focus aan te brengen en bij de lokale overheid commitment en een concrete locatie te krijgen voor een gemeenschapsgebouw dat als uitvalsbasis dient voor de toekomstige activiteiten.
Zo hopen we een stevige basis tot samenwerking te hebben, zodat wij de steun aan onze mensen in Lalibela ook voor de toekomst kunnen borgen. Wij zien het opzetten van deze lokale gemeenschapsruimte annex werkplek als een voorwaarde om meer economische onafhankelijkheid en sociale aansluiting te creëren.