Een mijlpaal bereikt: de shop is geopend!

In de eerste week van december 2018 is een delegatie van BEZA in Lalibela geweest om een “training voor trainers” te geven. Een groep van 12 mensen uit de doelgroep van Stichting Lalibela en BEZA is getraind in het maken van kaarsen uit bijenwas. In het Noorden van Ethiopië worden veel bijen gehouden, daardoor zijn de grondstoffen lokaal beschikbaar. De kaarsen zullen in Lalibela aan toeristen verkocht worden.

Het is de bedoeling dat deze mensen weer andere mensen uit de doelgroep gaan trainen.

Tevens krijgt een kleine groep Engelse les en zal een boekhoudcursus gegeven worden om de inkomsten en uitgaven goed te kunnen bijhouden. Uiteindelijk is immers de doelstelling dat deze mensen zelfstandig een klein inkomen uit deze activiteit gaan genereren.

In de voorafgaande maanden is er hard gewerkt aan de inrichting van de productielocatie.

Inmiddels is een mini-winkel op een goede toeristenlocatie ingericht voor de verkoop van de kaarsen. De eerste kaarsen zijn daarna verkocht en er wordt hard gewerkt aan het opbouwen van een kleine voorraad.

Op de foto’s is te zien hoe de voornamelijk aan HIV lijdende leerlingen hard werken om het vakkundig vervaardigen van de kaarsen onder de knie te krijgen. Aan het eind van een week training is aan ieder tijdens een mooie officiële ceremonie een certificaat uitgereikt voor het volgen en goed afronden van deze opleiding. Ongekend trots zijn we op wat hier is bereikt sinds ons bezoek in december 2017, en voornamelijk onder aanvoering van lokale mensen.