Over Lalibela

churchesLalibelaAcht eeuwen geleden zat de Ethiopische priester-koning Lalibela diep in de zorgen. Zijn land werd aan alle kanten bedreigd door de oprukkende islam. Ethiopië raakte geïsoleerd van de rest van de christelijke wereld. De orthodox-christelijke kerk moest onderduiken.
Koning Lalibela besloot met zijn volk dieper de bergen in te trekken en op 2300 meter hoogte een nieuwe stad te stichten. Een nieuw Jeruzalem, dat het geloof moest bewaren, nu de kruisvaarders uit het Heilig Land verdreven waren.
De stad kreeg de naam van zijn oprichter: Lalibela. Omdat de dreiging van de islam zo groot was, besloot hij geen kerken bovengronds te bouwen, maar ze in de rotsen onder de grond uit te hakken. Als een soort schuilkerken dus. Zo ontstond het achtste wereldwonder: de elf rotskerken van Lalibela.

De kerken zijn nog steeds in gebruik, maar de eens welvarende koningsstad is verpauperd. Lalibela is nu niet veel meer dan een armzalig stadje met ongeveer 25.000 inwoners. Er komen jaarlijks weliswaar een paar duizend toeristen op de kerken af, maar dat zijn er te weinig om echte welvaart te brengen. De meeste mensen in Lalibela zijn straatarm.

Stichting Lalibela probeert daar sinds 1999 verandering in aan te brengen, door de ergste armoe te lenigen en de kinderen onderwijs en daarmee een toekomst te bieden.

Links naar interessante websites over Ethiopië

Startpagina.nl Ethiopië
Afrikalinks Ethiopië
Afrikanieuws Ethiopië
Ethiopisch Nederlandse Vriendschapsvereniging
Weblog Ethiopië

Mayke Tours verzorgt niet alleen boeiende reizen naar Ethiopië, met bezoekjes aan bijzondere plekken en de lokale bevolking, maar steunt onze stichting ook met onder andere kledingzendingen naar de mensen in ons sociale project.

David van Reen (over de foto’s en het fotoboek ‘Land van de verbrande gezichten’ van ons bestuurslid).