Streetdreamers – een nieuw (Ethiopisch) fotoboek van David van Reen

David van Reen, de oprichter van de Stichting Lalibela, was bijna klaar met zijn fotoboek Streetdreamers toen hij negen jaar geleden overleed. Zijn vader Ton van Reen heeft het boek afgerond. Nu, bij het 25-jarig bestaan van Stichting Lalibela, kan zijn Magnum Opus eindelijk verschijnen.

Het fotoboek Streetdreamers straalt een eerbetoon uit. Een eerbetoon aan de allerarmsten van een van de armste landen in de wereld. Het geheel ademt een sfeer van misère, vreugde en hoop. Streetdreamers is het postuum verschenen magnum opus van David van Reen.
Wie het doorbladert wordt geraakt door de rauwe werkelijkheid. Sommige foto’s mogen wegens de banale, persoonlijke ellende ronduit onbeschaamd genoemd worden. Dat wil zeggen: als je ze uit het boek licht en zonder context aan de muur zou hangen. Wie echter een eerlijk beeld wil schetsen van de alledaagse situatie, ontkomt niet aan het beeld van een zwerver die languit op straat ligt. Een beeld dat meer dood dan leven tentoonspreidt.
In maar liefst 170 foto’s toont het boek deze alledaagse werkelijkheid van het straatleven in verschillende uithoeken van het uitgestrekte Ethiopië. Het boek staat vol wijze ouderen, vrolijke kinderen, hard werkende vrouwen en boeren, vriendschappen en de hartverwarmende gastvrijheid. Vaak gaat armoede gelijk op met uitbundige vrolijkheid, zoals te zien is op de cover. Maar over het algemeen is armoede nu eenmaal bittere ellende.

David van Reen was fotograaf, schrijver en kunstenaar en bovenal een dromer. De harde realiteit van de armen, de bedelaars en andere verschoppelingen in Oost-Afrika staan centraal in al zijn werken. De onderkant van de samenleving in de armste landen was zijn inspiratiebron.
Streetdreamers volgt op twee romans: Engelen der wrake, dat zich afspeelt in de nietsontziende sloppenwijken van Nairobi, en Anbessa’s dochter  gaat over een meisje uit Lalibela dat in Addis Abeba, de hoofdstad van Ethiopië, wordt uitgebuit.
Ook verscheen eerder al Het land van de verbrande gezichten, waarin vooral het geheimzinnige Ethiopië werd getoond: het christelijk orthodoxe leven en het voor westerlingen haast middeleeuwse leven van alledag.

Zie ook het uitgebreide krantenartikel in De Limburger van 11 maart 2024.

Het boek kost € 29,50 en is te bestellen in onze webshop. De opbrengsten komen ten goede aan Stichting Lalibela.